ZVUK 

 
Pokud nepoužíváte magnetofon a budete svůj opus nahrávat na pevný disk, musíte převodníkem zkonvertovat signál z analogového na digitální. Po konverzi samozřejmě už nelze hovořit o analogovém zvuku. Ale pozor – jestliže jste zužitkovali vše, jak bylo popsáno, a máte analogovou nahrávku ve stopách magnetofonu, tak tato kvalita se bezesporu projeví i po následné konverzi do digitální podoby. Prosím nezaměňovat s praxí některých studií, které tvrdí, že nahrávka je analogová, protože používají analogové mikrofony a pak rovnou šup do počítače! Toto legrační tvrzení neobstojí ani jako vtip. V podstatě všechny mikrofony jsou totiž analogové, víme? Je třeba projít celou cestu, včetně (a hlavně) bodu 5. To je analog.

Než si poslechnete zvukovou nahrávku, prochází tato mnoha přístroji a její cesta je dost složitá. Tuto cestu je možné popsat v několika bodech, které mají na kvalitu nahrávky vliv:


1. AKUSTIKA. Zvuk může být hned na začátku znečištěn. Odražený zvuk má jinou barvu a proto je třeba minimalizovat odrazy pomocí akustických úprav. Věřte, že krabice od vajec nemají žádný smysl a hledejte studio, které má profesionálně vyřešenou akustiku.


2. MIKROFON. Prvek, který zásadně ovlivní nahrávku. Hledejte studio, které vlastní kvalitní mikrofony – hlavně lampové. Ty dodají tolik žádaný teplý zvuk. Existují lepší mikrofony, ale moje Neumanny, Groove Tubes a další, splňují nejnáročnější kriteria. Dbejte, aby jich bylo k dispozici víc.


3. PŘEDZESÍLENÍ. Výstupní signál z mikrofonu je slaboučký a je třeba ho zesílit na linkovou úroveň. V předzesilovačích se signál zesiluje a také se upraví jeho barva a charakter. Moje lampové předzesilovače Neumann jsou zářným příkladem klasické kvality.


4. ZPRACOVÁNÍ SIGNÁLU. Signál vstupuje do analogového mixážního pultu (který také obsahuje velmi kvalitní předzesilovače) a můžu ho ještě přežehlit prostředky, které má pult k dispozici. Také můžu signál před záznamem předhodit externím kompresorům, ekvalizérům a jiné analogové havěti.


5. ZÁZNAM. Zde se odehrává to zásadní – zvuk se ukládá na příslušnou stopu 24-stopého magnetofonu. Jsou lepší magnetofony, ale můj Tascam je skvělý a vždy s potěšením sleduji, jak si poradí a jak kvalitně zpracuje vstupní signál. Přirozená magnetická hystereze, obrovská přebuditelnost pásu, dynamika a další vlastnosti, pomáhají vytvořit tolik žádaný analogový zvuk. 


Pokud nepoužíváte magnetofon a budete svůj opus nahrávat na pevný disk, musíte převodníkem zkonvertovat signál z analogového na digitální. Po konverzi samozřejmě už nelze hovořit o analogovém zvuku. Ale pozor – jestliže jste zužitkovali vše, jak bylo popsáno, a máte analogovou nahrávku ve stopách magnetofonu, tak tato kvalita se bezesporu projeví i po následné konverzi do digitální podoby. Prosím nezaměňovat s praxí některých studií, které tvrdí, že nahrávka je analogová, protože používají analogové mikrofony a pak rovnou šup do počítače! Toto legrační tvrzení neobstojí ani jako vtip. V podstatě všechny mikrofony jsou totiž analogové, víme? Je třeba projít celou cestu, včetně (a hlavně) bodu 5. To je analog.


6. ZESÍLENÍ. Zesilovač zesiluje signál z linkové úrovně na reproduktorovou úroveň. V mých aktivních monitorech Genelec jsou pro tento účel vestavěné zesilovače. Pasivní monitory Yamaha, které jsou povinným standardem každého studia na světě obsluhuje vysoce kvalitní externí zesilovač.


7. POSLECH. Pro průběžný poslech potřebujete monitory a sluchátka. Hledejte studio, které vám nabídne více možností. Dva páry monitorů je už dnes málo. U mě posloucháme na monitorech Yamaha, dále jsou zapojeny třípásmové aktivní monitory Genelec, dále pár monitorů JBL a v neposlední řadě sloupy Great American Sound. 


8. MIX. Závěrečný mix zvládá analogový pult Soundcraft. Výhodou tohoto pultu jsou moving fadery které významně usnadní výslednou míchačku. Jsou dražší a větší pulty a měl jsem možnost s nimi pracovat. Můj Soundcraft však svým teplým britským zvukem, možnostmi a rozsahem obslouží v pohodě všech 24 stop záznamu (i víc je-li třeba) a naplní dobře představu o výsledku díla. Tam, kde to bude zapotřebí, použijeme přídavná zařízení. Externí analogové kompresory a další mašinky.


9. MASTERING. Pravděpodobně budete chtít toto finále digitalizovat a připravit tak podklady k výrobě CD. Po konverzi můžu mastering digitálu provést šetrnými postupy, které jsem se naučil na stážích v New Yorku. Pro výrobu LP můžu provést analogový mastering se záznamem do úzkého magnetofonového pásu.


Dám u digitálního masteringu pozor na hlasitost: ta je dost trendy, a hlasité může trumfnout jen hlasitější. Touto tendencí se v posledních letech bohužel zcela zdeformoval pohled na kvalitní mastering. Více se s maximální hlasitostí jít nedá, a tak se posunuje i střední hlasitost, čímž skladba ztrácí kontrast a křičí i šepot. Dynamický rozsah, který je dán poměrem mezi maximální a střední hlasitostí, se ztenčil na minimum a z repráků se valí jednolitý blok unavujícího průvanu. Toho se u mě nedočkáte.


10. VÝROBA. Můžu zajistit výrobu jakéhokoliv media externími dodavateli. Počínaje vyrytím a vylisováním LP, přes magnetofonové kazety nebo designové flešky, až po běžná CD.